Alles zat mee, zelfs de wind

1e etappe ‘s-Heerenberg – Bielefeld 197 km -  1.087 hm

 

 

 

 

 

De eerste dag van de negendaagse rit van Bergh-Leipzig-Bergh is uitstekend verlopen. Alles zat mee, zelfs de wind, want de renners hebben de hele dag de wind in de rug gehad. Dat was er ook de oorzaak van dat de 197 km lange rit van ‘s-Heerenberg naar Bielefeld met een gemiddelde snelheid van 32 km per uur werd afgelegd. En dat was duidelijk sneller dan gepland.

Het begon allemaal op een druk Stadsplein in ‘s-Heerenberg met de zegen van pastoor Jurgen Jansen, die royaal met de wijwaterkwast zwaaide. Even enthousiast was burgemeester Peter de Baat, die renners en volgers een goede reis wenste en bij gebrek aan een startpistool de renners wegschoot met een krachtig ‘pang’.

Ook organisatorisch had niemand iets te klagen. Hans Tornij, de voorzitter van de routecommissie, kreeg het op het laatste moment gedaan dat de Duitse politie de grote groep renners en begeleiders toch op drukke of moeilijke punten ging begeleiden. Dat begon al bij Bocholt waar iedereen snel en veilig door het verkeer werd geloodst. Pas na 45 kilometer moest er in groepen van twintig renners gefietst worden. Dat leverde geen problemen op, ook al moest er soms voor een rood verkeerslicht gestopt worden.

Dat leverde zelfs ludieke situaties op. Na Albersloh, waar de lunch genuttigd werd, probeerde een oud mannetje bij een verkeerslicht met zijn rollator en boodschappentassen over te steken. Dat ging echt voetje voor voetje. Zo langzaam zelfs dat de lichten drie keer op rood sprongen vóór de Berghse caravaan verder kon trekken. Hilariteit was er ook bij de koffiestop in Reken. De vier groepen zouden daar op volgorde binnen komen, maar tot ieders verbazing kwam de eerste groep als laatste binnen. Wat bleek? Hans Tornij, dé routeman van Bergh in het Zadel, bleek met de eerste groep verkeerd gereden te zijn.

In Bielefeld wachtte fietsers en begeleiders een dubbele verrassing. De laatste paar kilometers gingen steil omhoog, maar toen wachtte hen een mooie jeugdherberg met prima kamers en een uitstekende maaltijd. De afterparty zorgde voor een uitstekende afsluiting van een uitstekend begin van Bergh-Leipzig-Bergh.


Uit het peloton
 

Broek
Eén van de sponsoren op ons wielertenue is Edwin Vollenbroek. Met alle renners zijn we naar zijn bedrijf in Beek geweest om ons samen met Edwin vast te leggen op de 'gevoelige plaat'. Fantastisch natuurlijk. Toch was Edwin niet helemaal tevreden. Zijn logo is geplaatst op het shirt. Hij had toch echt verwacht dat zijn naam VollenBroek een andere plek verdiende.

0,004
Je hebt wielrenners die er voor zorgen dat hun fiets zo licht en aerodynamisch is dat het zelfs 0,004 seconde per hele kilometer scheelt. Die hebben we ook in ons peloton. Alles halen ze uit de kast om maar zo snel mogelijk te zijn. Dagen zijn ze daar mee bezig alles halen ze uit de kast om net die laatste micro seconden te winnen. Vanochtend kregen we een persoonlijk stuurbordje. Weg 0,004 seconde per kilometer, weg die micro seconde. Het vooral voor deze micro seconde mensen extra zwaar.

De route
De route wordt om veiligheidsoverwegingen niet met alle renners gedeeld. We rijden in groepjes van 20 man en discussies onderweg kunnen we dan niet gebruiken. Natuurlijk is het dan van groot belang dat vooral de voorrijders maar met name begeleidende motorrijders en wagens de route exact kennen. De route is mede uitgezet door voorrijder Hans Tornij. Enorm veel werk heeft hij daarin zitten. Het is dan ook ontzettend jammer dat juist hij de weg kwijt was.


Een video-impressie van de eerste dag.

 

Een foto-impressie van de tocht.

 

 Videoverslag door De Gelderlander.


Lees ook alles over dag 2, de rit van Bielefeld naar Braunschweig.